E-sport & Bevægelse

E-sport & Bevægelse

E-Sport & Bevægelse har vi mulighed for at ramme de unge i deres primære interesse: Computerspil. Aktiviteterne bliver kvalificeret til at være andet end ren lystbetonet underholdning. Computerspil på e-sportslinjen er først og fremmest en social aktivitet, som kræver kommunikative færdigheder, planlægning, kompromiser, samarbejde, selvdisciplin og bevidsthed om egne og andres styrker og svagheder. Det skal give fællesoplevelser der styrker relationerne på holdet og giver mening for den enkelte.

Der er almindelige skolefag på skemaet, hvis det giver mening for eleven at arbejde med dette. Der er i skemaet indtænkt balance i forholdet mellem stillesiddende og fysiske aktiviteter.

E-Sport & Bevægelse vil motivere eleverne – bl.a. i forhold til aktivt fremmøde, personlige, sociale og faglige kompetencer og endvidere give dem et afsæt til en sundere livsstil end den vi normalt ser for unge med stort forbrug af tid foran computeren. Desuden håber vi, at de kompetencer eleverne udvikler ift. computerspil kan overføres til det ”virkelige liv”, f.eks. når eleven skal i praktik.

Vi vil bestræbe os på deltage i e-sportsbegivenheder på forskellig vis. F.eks. vil vi gerne stille med et hold til turneringer evt. mod andre STU’er i Danmark. Vi tænker at dette vil give eleven konkrete læringsmål og perspektiv ift. undervisningsaktiviteterne på E-Sport & Bevægelse.

E-Sport & Bevægelse skal der være plads til elever som ikke spiller deciderede E-sportscomputerspil. Der kan eksempelvis etableres samarbejde og holdspil omkring spil som Minecraft, Starcraft og Age of Empires for de elever der ikke spiller CS:GO og LoL.

Igennem aktiviteterne knyttet til PR, grafik, design, tekstbehandling og filmproduktion vil eleverne få mulighed for, at bidrage til fælles projekter og det faglige fællesskab på hele STU’en. Eksempelvis kan E-Sport & Bevægelse udarbejde hjemmesider og reklamer for butikslinjen.

Bevægelsesdelen på linjen skal give eleverne gode vaner som bl.a. også kan få indflydelse på elevernes kost og søvn og dermed bidrage til en dagligdag i balance og måske endda en sundere livsstil, som kan være en vigtig brik til en vellykket STU-uddannelse.

E-sport & Bevægelse vil som undervisnings og praktisk ramme bl.a. arbejde mere specifikt med følgende undermål ift. de overordnede uddannelsesmål for STU:
 

  • Fokus, koncentration, samarbejde, taktik, strategi, taktik ift. computerspil.
  • IT-relaterede kompetencer, så som filmproduktion, Borger.dk, NemID, tekstbehandling, netsikkerhed, digital dannelse, grafisk arbejde og design.
  • Social træning.
  • Almen kommunikation, konfliktløsning, selvforståelse.
  • Konkret anvendelse af matematik, dansk og engelsk.
  • Social bevidsthed og netværksdannelse (både online, på holdet og i fritiden).
  • Svømning, styrketræning, gåture, boldspil, parkour, cykling, hygiejne.
  • Udvikling af personlige kompetencer såsom: Medansvar, stabilt fremmøde, aftalekultur, selvstændighed og aktiv deltagelse i voksenlivet.

Se E-sport og Bevægelses ugeskema og kompetenceskema længerede nede, under bilag.